söndag 11 december 2011

Vinstmaximering i skolan, men kunskapsnivån hos eleverna då??

(illustration: Robert Nyberg)

Under de senaste åren har den svenska skolan blivit en marknadsplats, där hugade riskkapitalister ser till att sko sig så mycket det bara går på bekostnad av eleverna som tappar i kunskapsnivå trots att de får riktigt bra betyg p g a ofta bristfälligt stöd i betygssättningen för lärarna. Så vad gör då den samlade högern vars politiska gren den moderatledda minoritetsregeringen och utbildningsminister Jan Björklund (fp) a k a major Rotting åt detta? Vill man ens göra något åt det som i högerns ögon är bra, nämligen att marknadskrafterna ska få sätta tänderna i hela den generella välfärden om det sedan går åt pipsvängen, vad gör väl det? Sebastian Stenholm skriver om detta och för fram följande klockrena analys:
Det är med en viss förtjusning jag tar del av DN ledarredaktions ledaralster. Alltid lika påhittiga, det blöta fingret i luften och som trogen kampanjmotor åt Alliansregeringen. Men det finns tillfällen då man häpnas, oftast när de helt ogenerat ljuger och far med osanning, eller som idag när de uppenbarligen lyfter en viktig fråga och rycker den ur sitt sammanhang. Friskolan…eller friskolemarknaden som är ett betydligt mer passande ord är inte fungerande. (...) Skolindustrin utvecklas bäst med vinstmaximering. Gör klasserna större (man tjänar mer då) för det inverkar inte alls på kvalitén. Ju mer friskorna tjänar desto bättre utveckling för både elever och skolan som institution. Jag vet att DN:s blöta finger är blött av den borgerliga kampanjhandboken och att Åman med stort eftertryck mumlar något om kontroll. Det är inte trovärdigt.
Det är en bild som jag fullt ut delar och jag ser på den "kritik" som Åman på DN:s ledarredaktion ger uttryck för, som ett försök att både äta upp kakan och ha den kvar. Det fungerar f*n så illa men så blir det när man från högerns sida driver igenom privatiseringar med mera och sedan desperat försöker att sätta på ett litet plåster på ett stort varande sår; det håller inte och priset för detta får i det här fallet eleverna i de skolor som det handlar om dyrt betala först i form av felaktigt satta betyg, sedan i form av dåliga kunskaper och därefter blir det konsekvenser när man sedan ska ut på arbetsmarknaden då man inte klarar av de krav som ställs där trots fina betyg. Härliga tider strålande tider, mmm för vilka då ja inte för eleverna i alla fall...

Bloggat: Torbjörn Strömberg gästbloggar hos Mikael Damberg om att lärare och skolledare borde rensa bland uppgifterna, Malin Jensen gästbloggar också hos Mikael Damberg om att ta makten över sin egen tid, Helen Törnqvist om att Lex Sarah i skolan kan ge bättre kvalitet, Peter Johansson om att finns det pengar till en jaktstuga så finns det pengar till löneökningar till de anställda i SCA, fler blogginlägg på Netroots, Politometern, Bloggar.se

Media: DN 1, 2, 3, UR, SvD 1, 2

Intressant?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...