fredag 28 januari 2011

Jag säger ja till Lena Sommestad!



Jag har redan mer eller mindre framfört att Lena Sommestad ligger högt upp på den lista som jag har över vilka som kan komma ifråga för partiordförandeskapet i socialdemokraterna. Men nu tänker jag sätta ned foten och framföra den som jag önskar se ska bli vald till detta mycket viktiga och tunga förtroendeuppdrag; och det blir just Lena Sommestad. Jag kan faktiskt motivera detta ställningstagande med två olika utgångspunkter och den ena har HBT-sossen skrivit:
Mitt ställningstagande grundar jag på en rad bedömningar.
Det är, för det första, min bedömning att Lena Sommestad har goda förutsättningar att hålla ihop den stora koalition av intressen som socialdemokratin representerar. Sida vid sida finns i vårt parti gråsossar, högersossar, hbt-sossar, betongsossar, vänstersossar, fackligt förtroendevalda, villaägare, akademikersossar, gnagarsossar, bostadsrättinnehavare, hyresgäster, bloggare, lattesossar, ja... några ytterligare epitetet finns det naturligtvis (till exempel radar Johan Westerholm upp några till). Mitt i allt detta skall vår partiledare befinna sig. Hon eller han ska både kunna förena olika viljor, finna den gemensamma linjen och vända den gemensamma slagkraften utåt. Jag är övertygad om att Lena Sommestad kan göra detta.
Jag läser så en debattartikel i Expressen som bland annat Johannes Åsberg har skrivit och den motiveringen är också klockren:
Den person vi vill lyfta fram är Lena Sommestad.Bortsett från alla hennes formella meriter, som bland annat professor i ekonomisk historia och tidigare miljöminister, så har hon också visat sig vara en skicklig kommunikatör och inspirerande talare. Den levande dialog med "vanliga" medborgare som hon engagerat sig i är en uppfriskande kontrast till det brukliga inåtvända politiska spelet. Hennes blogg (lenasommestad.wordpress.com) har blivit ett nav för den politiska diskussionen på nätet. Hon har gett många tidigare trötta partimedlemmar nytt hopp och en ny känsla av tillförsikt.
Mer behöver inte anföras i sak och som jag redan har nämnt ovan; jag väljer att stödja Lena Sommestad i valet till ny partiordförande. Kom igen Lena!



Bloggat: Adventskalendern om att det är Sommestad i luften, Johannes Åsberg om ett ja till Lena, Marika Lindgren Åsbrink om en intervju i SR International, Mahamed Ali Abdi om en olycksbådande retorik bland "unga" partikamrater, Annika Högberg om att solen den lyser inte på alla, Roger Jönsson om framtiden och socialdemokratins berättelse, Olas tankar om hycklande från både höger och ännu mera höger, fler blogginlägg på Öppna kriskommissionen, Netroots, Politometern, Bloggar.se

Intressant?

2 kommentarer:

  1. Och jag instämmer helt och fullt. Även jag har skrivit på för Lena Sommestad som partiordförande och därmed nästa statsminister.

    Trevlig helg!

    /Eva

    SvaraRadera
  2. Ett självklart val... (För alla) riktiga socialdemokrater.

    Håller annars inte riktigt med om beskrivningen vilka som är socialdemokrater... (Det finns en gräns, frågan är bara var?!)

    Man är inte socialdemokrat bara för man kan ange ett ord före ordet socialdemokrat som beskriver vilken grupp man tillhör... (Ordet sosse suddar inte ut det som förstavelsen innebär om denna står i konflikt med socialdemokratin.)

    "Sosse" är man det därför att man delar samma vision av vilket samhälle man vill skapa... (Där man har en gemensam ideologisk bas.)

    I den stund man inte längre har denna gemensamma bas, upphör man att vara "sosse".

    Ser man på den senaste tidens politik som bedrivits av vissa s.k. socialdemokrater så står den i direkt konflikt med den gemensamma ideologiska identitieten.

    Detta vare sig kan, eller får sopas under matten genom att gömma detta bakom en subgruppbeteckning med ändelsen "sosse".

    Detta måste adresseras! Man måste helt enkelt se problemet som det problem det verkligen är.

    Självklart är socialdemokraterna ett brett parti, men bredden får inte finnas till förfång för djupet i partiet.

    Ideologin och de värden som kommer ur denna får helt enkelt inte tunnas ut för att tillåta maximal bredd.

    Många kan dela våra värderingar... Vi är breda, men det finns en gräns när man upphör att vara socialdemokrat... och blir ngt annat... om man inte delar den ideologiska synen på verkligheten.

    Som det är nu, flyr många genuina socialdemokrater från partiet, därför att de ser att partiet inte längre företräder ideologin.

    Detta är helt fel!

    Kanske vore det i stället på sin plats att slänga ut dem som inte längre delar de värderingar socialdemokratin bygger på. (De får gärna rösta på partiet, men de är inga värdiga företrädare för "oss".)

    Alternativet lär annars bli att ett nytt parti bildas som bygger på de traditionellt socialdemokratiska värderingarna... samtidigt som det gamla partiet skrumpnar ihop och blir till ytterligare ett folkparti

    Vi har helt enkelt inte råd att välja fel partiledare (och partiledning) en gång till om vi vill förhindra detta. Vi måste bli medvetna om problemet, nu, innan det är försent!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...